Zwangerschap en geboorte:
Er waren medische problemen gedurende de zwangerschap
Het geboorteproces was erg lang of ongewoon (denk aan kunstverlossing)
De baby is te vroeg of te laat geboren (meer dan 14 dagen te vroeg of meer dan 10 dagen te laat)
Het geboortegewicht van de baby was minder dan 2500gr.
De baby had de eerste weken moeite met zuigen tijdens het voeden of het binnen houden van de voeding
De baby heeft de eerste 6 maanden veel gehuild
De baby is in het eerste jaar veel ziek geweest
De baby heeft last gehad van koortsstuipen

Bewegen algemeen:
Het kind heeft als baby niet, nauwelijks of kwalitatief niet goed gekropen (billen schuiven)
Het kind heeft een bruuske houterige motoriek
Het kind loopt op de tenen (letterlijk, maar vaak ook figuurlijk!)
Het kind stoot zeer regelmatig ergens tegenaan
Het kind heeft een verkrampte fijne motoriek (bijvoorbeeld: een strakke pengreep tijdens het schrijven. Handschrift is vaak moeilijk leesbaar, maar is zéker niet altijd het geval.)
Het kind kan niet stil zitten

Boven de acht jaar:

Bewegen algemeen:
Het kind vertoont hyperactief of oververmoeid gedrag
Het kind maakt ongecoördineerde bewegingen, ook bij gymnastiek
Het kind heeft tong- en mondbewegingen tijdens bezigheden met de handen (zoals bijvoorbeeld tijdens het boterham smeren, knippen, schrijven)
Het kind heeft hoofdbewegingen tijdens het lezen (beweegt hoofd over de regel mee van links naar rechts)

Oogbewegingen:
Het kind heeft geen totaalbeeld
Het kind heeft regelmatig trillende 
oogleden
Het kind heeft heen-en-weer schietende ogen
Het kind kan niet 
focussen of juist extreem goed (bijvoorbeeld op een schermpje!)
Het kind richt de ogen verkeerd (oogsamenwerkingsproblemen en fixatie disparatie).

Grove Motorische bewegingen:
Het kind kan niet of moeilijk
: zwemmen, ballen vangen, fietsen, huppelen, gedifferentieerde bewegingen maken, touwtjespringen, evenwichtsspelletjes, meerdere dingen tegelijk doen (wat niet wil zeggen dat deze kinderen niet kunnen uitblinken in hun favoriete sport! Goed zijn in een sport is iets anders dan psychomotorisch kwalitatief goed gerijpt zijn.)
Het kind is gauw afgeleid
Het kind is overgevoelig voor geluiden, lichtprikkels

Houding :
De spiertonus van het kind is te slap of te verkrampt
Het kind zit vaak met de benen achter de stoelpoot gehaakt tijdens schrijven of
lezen
Het kind zit vaak op een been
Het kind steunt vaak het hoofd in handen
aan tafel
Het kind zit vaak met ingezakte borst
Het kind zit met een kromming in de wervelkolom (scoliose)
Het kind heeft vaak opgetrokken schouders

Vaardigheden leren:
Het kind heeft moeite met  alle automatiseringsprocessen. Ze verlopen moeizaam of blijven achterwege
Overmatig 
morsen tijdens het eten, gebeurt het kind vaak
Het kind heeft geen ruimtelijk inzicht
Het kind heeft moeite met de fijne motoriek, pen vasthouden
Het kind heeft moeite met schrijven en overschrijven, lezen, rekenen, spellen, tijdsbesef, klokkijken
*Deze items vind je vaak vertaald in een lage performale score bij een intelligentietest

Fysiek, psychisch:
Het kind heeft vaak last van misselijkheid bij beweging (wagenziek)

Het kind heeft vaak hoofdpijn
het kind heeft last van allergie
Het kind heeft een lage 
zelfwaardering
emoties van het kind zijn zeer heftig en onstabiel

Uiteraard zullen deze symptomen zelden allemaal tegelijk voorkomen. Wanneer je 5 of meer symptomen herkent bij je kind, dan is de kans erg groot dat er sprake is van een restant aan primaire reflexen bij je kind.

 

WordPress SEO fine-tune by Meta SEO Pack from Poradnik Webmastera