Vorige maand deelde een betrokken ouder haar persoonlijke verhaal over de ervaring die zij en haar dochter hebben opgedaan bij Kinderpraktijk KiddyUp….
Inmiddels zijn we weer een aantal weken verder en zijn steeds meer puzzelstukjes in elkaar gevallen.
Lees hier het vervolg:

‘Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet!’

 

Het onderzoek door KiddyUp maakt snel een hoop duidelijk. Er wordt een non-verbale ruimtelijk inzicht IQ test bij onze dochter afgenomen. Het resultaat daarvan staat haaks op de uitslag op de testen van de psycholoog. Met haar IQ is niets mis.

Onze dochter is met zekerheid een beelddenker. Ze heeft last van primaire reflex restanten en met speciale oefeningen zullen deze primaire reflexen alsnog worden geïntegreerd. Daardoor worden de verbindingen tussen linker en rechterhersenhelft alsnog goed aangemaakt. Daarna is het pas goed mogelijk om te leren. Haar brein was tot nu toe nog niet rijp om te leren.

Het wordt ook duidelijk dat ze, als gevolg van bovenstaande, een ernstige vorm van Fixatie Disparatie (FD) heeft.  FD is voor ons tot op dat moment volledig onbekend, dus we verdiepen ons hierin. We stellen tientallen vragen aan Mirrin en ontvangen van haar telkens geduldig antwoord. We snappen steeds beter waarom onze dochter tegen de leerproblemen aanloopt.

Linker en rechteroog werken niet goed samen. De beelden komen in haar brein binnen als 2 plaatjes die over elkaar liggen. Het lijkt alsof ze dubbel ziet. Het brein wil dat corrigeren en stuurt de ogen bij, zodat er een helder beeld komt. Helaas wordt dat beeld wel vertekend. Aan het begin van de dag gaat dat nog. Gedurende de schooldag ontstaat er vaak (uiteraard) hoofdpijn en gaat het bijsturen steeds slechter. Het kost onze dochter bakken vol energie om dit vol te blijven houden.

De wijzers van de klok ziet ze wiebelen, letters ziet ze verdraaid en vertekend. Dat zorgt voor spellingsproblemen en een handschriftprobleem. Ze schrijft natuurlijk zoals ze de letters ziet. In haar beleving doet ze het dus goed. De juf denkt daar anders over.  Ze kan haar ogen niet gefixeerd houden op een regel. Zonder dat ons meisje er iets aan kan doen schieten haar ogen van de regels weg waardoor het onmogelijk is om bij de tekst te blijven. Haar brein stuurt haar ogen, ze kan dat niet onderdrukken. Lijnen wiebelen voor haar, dus lijnen van een doolhof ook. Dat is een onderdeel waar ze bij de eerste IQ test op uitvalt, we snappen nu hoe dat komt.

Ze heeft letterlijk een andere kijk op de wereld, ze lijkt voortdurend een soort gezichtsbedrog te hebben. Haar ruimtelijk inzicht is niet goed en daardoor is rekenen zo goed als onmogelijk voor haar. Diepte kan ze niet goed zien en soms wordt 1 oog zelfs uitgeschakeld door het brein. Alles wordt dan overgenomen door het andere oog. Dan ziet ze helemaal geen diepte meer. We zien dat ze dit zelf ook probeert te corrigeren door haar hoofd scheef te houden, dat gaat automatisch.

Hoe beter we snappen wat FD inhoudt, hoe verbaasder we worden over de reguliere hulpverlening. Hoe is het mogelijk dat alle artsen dit tot nu toe over het hoofd hebben gezien? Met dit oogprobleem heeft onze dochter vermoedelijk ook problemen in het verkeer. Ze ziet auto’s en fietsers uit een andere hoek aankomen dan in werkelijkheid het geval is. FD kan haar dus behoorlijk in gevaar brengen. Wij zijn geschrokken van de mate waarin de artsen die wij ontmoet hebben in hokjes denken. Wij zouden niet verwachten dat uitgerekend een oogarts dit visuele probleem over het hoofd ziet, maar het is wel gebeurd.

Ook begrijpen we nu dat ze soms op het sportveld de bal niet van de juiste hoek aan ziet komen. Hoewel ze sportief is en handig, kan ze opeens erg onhandige acties vertonen. Ze loopt vooral op school ook steeds letterlijk tegen dingen aan, zoals tegen een deurkozijn of een tafel. We snappen nu dat ook hier FD aan ten grondslag ligt. Het schoolse leren kost haar ogen en brein zoveel energie, dat het probleem alsmaar erger wordt. Ze ziet steeds slechter diepte en maakt daardoor steeds meer ongelukjes.

FD wordt op school vaak verward met dyslexie, maar heeft in de praktijk veel meer invloed op het dagelijks functioneren. Met de juiste oefeningen gaat dit gelukkig wel over.

Als FD niet begrepen wordt, is het een aanslag op het zelfvertrouwen. ‘Kijk nou eens goed!’ hoort ons meisje om de haverklap. ‘Kijk toch eens uit!’ ‘Let eens op, het staat er toch.’ Ons meisje kan kijken wat ze wil, ze ziet wat ze ziet. Dat is een andere werkelijkheid dan wat wij zien. Nog intensiever kijken helpt niet, ze wordt juist nerveus. Ze merkt dat ze kennelijk iets moet zien wat ze niet ziet. De angst en stress verergeren het probleem alleen maar. Ons meisje wordt verkeerd begrepen, er volgt weer een corrigerende opmerking alsof ze het niet goed genoeg haar best doet en natuurlijk ontstaat uiteindelijk faalangst.

Er ligt dus een hoop werk. Reflex integratie, oogoefeningen, rekenen oppakken bij de basis, zelfvertrouwen herstellen en zorgen voor succes ervaringen. Het allerbelangrijkste is de stress. Deze  moet per direct verdwijnen bij onze dochter. Het is ontzettend fijn om te ervaren dat we eindelijk de juiste mensen om onze dochter gevonden hebben.

Als we haar ’s avonds naar bed brengen en we kletsen nog even zegt ze opeens glimmend: ‘Gelukkig mag ik morgen weer naar school. Dan mag ik weer rekenen, dat vind ik zo leuk voortaan!’ Zo heerlijk om dat te horen. Voorheen ging ze onrustig en opstandig naar bed, ze kon niet slapen en ze maakte zich erge zorgen over de volgende schooldag.

Vol goede moed starten we alle oefeningen. Al hebben we nog een lange weg te gaan, de opluchting is ontzettend groot om op deze manier onze dochter te zien groeien. We zijn alle mensen die haar hierin helpen ongelooflijk dankbaar en in het bijzonder Mirrin.

Op deze link van KiddyUp staat nog meer uitleg over FD. Er staan ook een paar afbeeldingen op. Daarop kun je  o.a. zien hoe iemand met FD een geschreven tekst ervaart. http://www.kiddyup.nl/kijken-en-zien/visuele-screening-2

 

Het vervolg….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

WordPress SEO fine-tune by Meta SEO Pack from Poradnik Webmastera